Izvor: http://www.dusko-lolic.from.hr/jawaclutch/
Objavljeno: 7. travnja, 2011. g.

Also available in English


Početna stranica

Problematična spojka na Jawa motociklima (modeli 638, 639 i 640)

Mislio sam se u početku bih li se trudio ovo prevoditi na hrvatski, ali kako vidim po oglasnicima se dosta Jawa prodaje, pa valjda te motore kod nas netko i vozi. Ovo na slici gore je motor od moje Jawe, koja me mučila sa svojom spojkom od prvog dana kad sam je nakon desetogodišneg ležanja kupio. Po ravnome bi se još nekako krenulo, ali uzbrdice su bile koma. To je tako strugalo, treslo, kljukalo, ma teško je naći riječi za to opisati! U najboljem slučaju bi samo zatulilo. Nisam se pomirio s tim da to mora tako jer to je Jawa, nego sam se zainatio da otkrijem u čemu je problem. Ako imate Jawu čiji motor izgleda kao na slici, i doguglali ste ovdje tražeći rješenje za problem sa spojkom, na pravom ste mjestu. Možda ćete sada reći kako Vaša Jawa nema problem sa spojkom, ali ja znam za još dvije Jawe u mojoj okolici i na obe zeza spojka. Tri od tri, koliko je to postotno?

Pokušavajući iznaći rješenje lakšim putem, najprje sam probao različite gradacije i marke ulja u mjenjaču. Bez ikakvih pozitivnih rezultata. Onda sam krenuo malo rastavljati, samo pobrusio lamele brusnim papirom, pa sastavio. Bilo je super! U početku. Ali već za parsto kilometara se vratilo na staro. Ista je stvar bila i sa novim lamelama.

I onda sam konačno pronašao krivca! To je obični O-ring u srcu nosača lamela spojke, pozicija 27 na sljedećem dijagramu:

Izgleda kao uljna brtva, ali nije. To je ublaživač preko kojeg se lamele spojke stišću postepeno, a ujedno služi i kao prigušivač vibracija.
U radioničkim uputama kažu da O-ring treba stršiti 0,3 do 0,5 mm izvan utora. No čak i ako strši, to nije garancija da će funkcionirati dobro ako je materijal neodgovarajući.
Moje eksperimentiranje se ponovilo i sa O-ringom. Navodno originalni prsten naručen preko www.mz-b.com nije dugo izdržao, možda koji mjesec. Onda sam pokušavao sa raznim zamjenskim materijalima, bez nekog trajnijeg uspjeha. Svi ti materijali ili bi se skrutnuli i sabili, ili bi nabubrili u ulju pa spojka ne bi odvajala kako treba.

Napravimo novi ublaživač

Rastavljao sam neki motor kad me je iznenadilo kako je stara brtvena masa još uvijek bila mekana i elastična nakon svih godina teških uvjeta rada. To mi je dalo ideju da pokušam napraviti svoj ublaživač.
U trgovini autodjelova sam nabavio univerzalnu silikonsku brtvenu smjesu. Na kutiji je pisalo da je trajnoelastična, otporna na ulja i temperaturu. Obećava...



Za oblikovati smjesu u pogodan oblik nije potreban kalup. Improvizirati ćemo jednostavnu metodu ekstruzije. Uz brtvenu smjesu se isporučuje i konični dodatak za nanošenje. Odrežimo ga tako da rupica na vrhu bude promjera 3 mm, jer to je promjer presjeka originalnog O-ringa. 

Pronađimo čistu i glatku podlogu na kojoj ćemo formirati naš ublaživač. Duljina treba biti bar 380 mm jer toliki je opseg originalnog ublaživača (120 mm x Pi). Ja sam radio na suho, ali sam se naknadno sjetio da tu podlogu ne bi škodilo lagano namazati uljem da se brtvena smjesa ne lijepi za nju. Počnite istiskivati smjesu i pustite da pada na podlogu sa visine 1 - 2 cm. Pomičite se uzduž podloge tako da dobijete štrik okruglog presjeka 3 mm i duljine bar 380 mm. Može biti i dulji, tako da možete izrezati djelove koji su ostali predebeli li pretanki. Jer iako je ublaživač u originalu prsten, zabravo može biti iz više segmenata i ništa neće izgubiti na funkcionalnosti.

Sad pričekajmo da se smejsa stvrdne. Ne budite nestrpljivi. U roku par sati će izgledati kao da je gotovo, ali ostavite bar dva dana da smjesa propisno sazrije. I na kraju odvojite ublaživač u obliku štrika sa podloge, odrežite na duljinu od 377 mm.

Ugradnja

Iz cijelog radioničkog priručnika izdvojio sam dvije stranice koje se bave spojkom. Ukratko:

I nakon godine dana ovako napravljen ublaživač kod mene radi odlično kao i prvi dan kad je ugrađen. Spojka više nikad ne grize naglo i vrlo se fino dozira. Pravo je zadovoljstvo mijenjati brzine jedinstvenim Jawa poluautomatskim načinom, a uz malo vježbe je moguće lako krenuti samo sa nožnom komandom spojke.

Obavezno pročitati!

Autor je ove upute sastavio na osnovu vlastitog iskustva u nadi da će biti korisne, ali bez ikakve garancije da će biti primjenjive na Vaš slučaj! Autor se ograđuje od bilo kakve štete koja može nastati slijedeći ove upute. Koristite na vlastitu odgovornost! Motocikli su potencijalno vrlo opasni strojevi i ako se vitalni djelovi nestručno popravljaju ili modificiraju mogu uzrokovati ozbiljne ozljede ili čak smrt! Savjetujte se sa kvalificiranom osobom ako imalo sumnjate u vlastite sposobnosti.

Comments

No comments yet. Be the first!

Share Page

Add Comment